TEMP-TEAM
Det handler om mennesker
Sådan lyder det hos Temp-Team, et vikar- og rekrutteringsbureau med mere end 40 års erfaring, som altid sætter mennesker først – det gælder både i det daglige arbejde med kunder og kandidater samt medarbejdernes trivsel.
Hos TEMP-TEAM brænder de for at arbejde med mennesker og har fokus på tæt og personlig kontakt. Det giver nemlig det bedste samarbejde og de gladeste kunder og kandidater. Samtidig er medarbejderne deres vigtigste ressource, og arbejdet med arbejdslyst og trivsel har derfor altid været et naturligt fokuspunkt i virksomheden.
“Arbejdslyst har været et fokuspunkt i mange år. Da vi blev opmærksomme på, at GAIS-værktøjet fandtes, blev vi derfor meget begejstrede, fordi det var evidensbaseret og gjorde det nemt at arbejde videre og lave handlingsplaner efterfølgende”.
At det skal være godt at gå på arbejde har altid været en del af kulturen hos TEMP-TEAM, men de manglede et godt værktøj, som kunne måle og belyse trivslen i hele organisationen og på teamniveau. Virksomheden er decentralt ledet og trivselsarbejdet var tidligere isoleret på team- eller afdelingsniveau. De var derfor på udkig efter et værktøj, som hjælpe med at tage det op på organisatorisk niveau, så de fik et samlet resultat på tværs af virksomheden.
Og det fandt de i GAIS.
Evidensbaseret trivselsarbejde
Noget af det, de var særligt begejstrede for ved GAIS, var, at trivselsarbejdet blev systematiseret og evidensbaseret. TEMP-TEAM har i mange år selv lavet en psykisk APV, men nu blev det muligt at sætte konkrete tal på.
Hanne Grethe Daugaard Hansen, HR Manager og Stresscoach hos TEMP-TEAM udtaler om GAIS: “GAIS har en stor detaljegrad, hvor du kan dykke ned i de enkelte besvarelser (som er 100% anonyme). Det giver et godt visuelt overblik, hvilket gør det hele meget konkret og håndterbart at arbejde med. Man kommer virkelig rundt i alle hjørner af det, der betyder noget for trivslen.”
Positiv udvikling år efter år
TEMP-TEAM foretog den første trivselsmåling med GAIS i 2019. Dengang lå de 3 point over landsgennemsnittet. Og siden den første måling har de oplevet stigende resultater. Selv nedlukningen – en tid fyldt med utryghed, medarbejderudskiftning og øget travlhed – påvirkede ikke trivselsresultatet, som i dag er steget sammenlagt 7 point.
Grunden hertil skal ifølge Anne Hansen og Hanne Grethe Daugaard findes i, at der har været stor opbakning til trivselsarbejdet i hele organisationen, og at medarbejderne kan mærke, at de faktisk mener det, når ledelsen siger, de prioriterer at skabe en god arbejdsplads.
“Det vigtigste for os er, at medarbejderne synes TEMP-TEAM er en god arbejdsplads at møde ind på hver morgen. Og vi har fået rigtig positive tilbagemeldinger på at angribe trivselsarbejdet på denne måde – både med GAIS-værktøjet, men også de opfølgende workshops med Erhvervscenter for God Arbejdslyst.”
TEMP-TEAM har oplevet stor opbakning til trivselsarbejdet hele vejen rundt – fra ledelse såvel som medarbejdere. Ledelsen var med fra start og synes, at det var fedt med et systematisk og sammenligneligt system. Medarbejderne synes det er fedt, at trivselsarbejdet tages seriøst, at besvarelserne kan være anonyme og følt stort udbytte af de efterfølgende workshops med Erhvervscenter for God Arbejdslyst (EGA).
Et fælles sprog
At arbejde systematisk med trivsel betyder, at TEMP-TEAM har fået et fælles sprog. Alle ved, hvad de forskellige ord, der måles på, betyder og det giver et godt fundament til arbejdet.
Målingerne viste fx, at det kunne skabe stor værdi at fokusere på de to faktorer Mestring og Mening; føler medarbejderne at deres bidrag har værdi, og har de det rette kompetencesæt til at løse de opgaver, de sidder med?
Som konsekvens heraf har TEMP-TEAM de seneste år igangsat en masse initiativer inden for udvikling og uddannelse på alle niveauer i virksomheden, og i dag har alle medarbejdere fået en kompetenceudviklingsplan. Derudover har de blandt andet indført ‘frokostmøder’, hvor en medarbejder deler ud sin viden, mens hele teamet hygger sig og spiser en lækker frokost sammen.
Samarbejdet med EGA har været nemt og enkelt
“Det må ikke tage for lang tid med systemet. Det skal være nemt og enkelt at gå til – og det er det med GAIS. Samtidig kommer der hele tiden nye opdateringer, fx er APV nu inkluderet, hvilket jeg sætter stor pris på. Og så er det super godt med workshops, så der bliver fulgt op og vi har snakket om nogle af de ting, målingerne viser.”
Sådan udtale Anne Hansen, da hun bliver spurgt ind til, hvordan det er at samarbejde med EGA. Efter målingen er hvert enkelt team blevet tilbudt en opfølgningsworkshop med en af konsulenterne fra EGA. En oplevelse, der har meget positiv.
“Vi har haft stor gavn af vores workshops. Det har sat perspektiv på tingene, og det har i den grad hjulpet os med at etablere et fælles sprog på tværs af organisationen. TEMP-TEAM er en virksomhed, som er vant til at arbejde med interviews og målinger, så det var vigtigt for os, at konsulenten mødte os der, hvor vi var, så hverken de eller vi spilder tiden. Det krævede en forventningsafstemning i starten af samarbejdet, men konsulenterne har virkelig formået at udfordre os og skabe rum til udvikling og dialog.”